?למה לפנטז - Roni Bar | Wear Your Self

 

(פוסט אישי מדי) 

כך תפסיקו להיבהל מכריכות ספרים מכוערות ותישאבו לעולמות מלאים בגמדים, מכשפות ואבירים

לפני די הרבה שנים, חברה אינטלקטואלית מפעם, נתנה לי כמה המלצות של ספרי פנטזיה, מלווים באזהרה 

“אל תבהלי מהכריכה”

הספר הראשון שקראתי היה “השתנות” מאת קרול ברג – 447 עמודים שארוזים בכריכה כה מביכה, שהתקשיתי

להיראות איתה בציבור והשקעתי מאמצים כבירים להסתיר אותה מפני יושבי בית הקפה

  בעודי יושבת  וקוראת  

אחרי “השתנות”, קראתי גם את “התחדשות” ו”התגלות”, ספרי ההמשך בסדרה. מתברר שככה זה תמיד

אף פעם לא מדובר בספר פנטזיה  אחד, פנטזיה זו סדרה

בינג׳ של קריאה

בתקופה שבה המיתוג שולט בכל, שניות ספורות בפיד חורצות גורלות של מוצר ומראית עין היא שם המשחק 

קשה להסביר את הפער וחוסר הדיוק בין החוץ (האריזה, המעטפת, עיצוב הכריכה) לבין הפנים (התוכן, היצירה) בז’אנר ספרי הפנטזיה

דבר באסתטיקה של הספרים האלה לא מתחבר לטעם שלי אבל להבדיל מיצירות או מוצרים אחרים, שלא משנה עד כמה יהיו טובים, אשר לא יחצו את סף דלתי, את ספרות הפנטזיה הכנסתי הביתה – והתחלתי לעוף


ספרות פנטזיה מתאפיינת בראש ובראשונה בעלילה המתרחשת כולה או מקצתה בעולם בדיוני המושתת על יסודות של כישוף וקסם, וכפופה להגיון פנימי השמור לאבירים ומכשפות, חדי קרן, שדונים ודרקונים

ספרי פנטזיה לא נועדו רק לשם בריחה מהמציאות, אלא בעיקר כדי לספק מבט שונה עליה. הם מאפשרים לראות את המציאות כפי שהיא באמת, בצורה הכי נקייה, משוחררת ואנושית שלה

כמו ילד שאינו כבול לגבולות ומוסכמות, המפליג בדמיונו ושב בסופה של עלילה אל חוף המבטחים של ההכרעה במאבק הנצחי שבין הטוב והרע. המאבק הזה קבוע, והגיבור תמיד שורד או מנצח

 יוצאת דופן היא סדרת ״שיר של אש ושל  וקרח״ – של ג’ורג ר.ר מרטין, המוכרת יותר בשמה של סדרת הטלוויזיה ״משחקי הכס״ שמבוססת עליה, בה הדמויות, ראשיות או משניות,  לא תמיד ישרדו עד הסוף

 

בעולמות המומצאים האלה נמצאת אידיליה שאנחנו יכולים רק לכמוה אליה במציאות.

אלה הצעות הגשה מפורטות של עולמות אפשריים ושל יצורים משונים הנתונים בתוך מציאות חדשה אך מוכרת, של הסיפור האנושי הנושן. זהו עולם העומד בפני עצמו, המקביל לעולמנו, ונסתר מעולמנו


קיים דיסוננס מעניין בין ספרות מלאת כושר המצאה ודימיון לבין עטיפה תקועה. יתכן כי חוסר ההלימה בין הפנים לחוץ נעוץ בהנחת היסוד המוטעית שמקטלגת את הז’אנר כספרות נוער או שסבורה כי מרבית הקוראים הם גברים שלא אכפת להם מעטיפות יפות 

ובכל זאת, כדאי להתגבר על הרתיעה הראשונית ולהתמסר לסקרנות, כמו ריי קוואקובו מקום דה גרסון, ש”רואה בטעם רע קונספט מעניין יותר מטעם טוב”. היא מגדירה מחדש בעבודתה את האסתטיקה של זמננו, ומחפשת  דרך חדשה לחשוב על עיצוב, על ידי הכחשת ערכים ומוסכמות שנקבעו- ומה שמקובל בדרך כלל כנורמה

כריכת הספרים היא כבגד לגוף. בשניהם יש יסוד של של התעטפות בקליפה, של כסות חיצונית, ולפעמים  היא מתקשה להדביק את הפנימיות ולשקף אותה 



רגע לפני שכולם נעלמים לחופשת הקיץ ולרגל שבוע הספר, הנה כמה המלצות על ספרים שלא בטוח שהייתם

בוחרים לבד, בטח לא על סמך הכריכה וכנראה גם לא על סמך התקציר שמאחור ואולי אף תעדיפו שאיש לא יראה אתכם במחיצתם

צריך לבוא בראש פתוח לגמרי לספרים כאלה, כמו אל אופנה שהיא לא במיינסטרים. לפני שתשימו לב, אתם כבר עמוק בפנים

 

:אל תפספסו אותם בגלל הכריכה 

  • השתנות”, “התגלות” ו”התחדשות” – קרול ברג 
  • סדרת “שיר של אש וקרח” – ג’ורג’ ר.ר מרטין 
  • הניצוץ שבאפר”, “לפיד בלילה”, “השמיים שמעבר לסערה”, “האויב שבשער” – סבה טהיר 
  • טרילוגיית “המעבר” – ג’סטין קרונין 
  •   סיפורי האוטורי -ליאן הרן  
  • סדרת ״נוכריה״ – דיאנה גבלדון
  • גנזך אורות הסער – ברנדון סנדרסון
  • הערפילאים – ברנדון סנדרסון
  • כישור הזמן – רוברט ג’ורדן
  • רשומות קוטל המלך -פטריק רותפס 

     >> את העטיפות הכי יפות יש לספרים של הוצאת תשע נשמות, שמוצגים ונמכרים אצלנו בסטודיו

     חלק מהספרים החדשים שנרכשו השבוע, בשבוע הספר

    שם הרוח

    NEWSLETTER

    Join our newsletter

    be the first to know

     

    enjoy 10% off your first purchase 

    You have Successfully Subscribed!